rasta-culture!! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Tini Verbrugghe - WaarBenJij.nu rasta-culture!! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Tini Verbrugghe - WaarBenJij.nu

rasta-culture!!

Door: tini

Blijf op de hoogte en volg Tini

30 April 2007 | Guinea, Conakry

ben even terug in't internet om mamma 't internet te leren. niet simpel om iemand 't te leren als hij nooit eerder met een computer heeft gewerkt, maar ik wil't hem zo graag leren want mamma is 'n intelegente gast die hier n mooie toekomst liggen heeft na zijn universitaire studies.

heb ook een poging om de rug om Emerson te leren lezen, maar na het alfabet had hij er precies al genoeg van. maar hij kent het alfabet nu dus wel!

Gisteren met de klick van Hamdalaye naar n festival op't strand geweest. Echt de max! een en al rasta-culture! in open lucht, aan de rand van de zee, in de frisse wind, met de ondergaande zon en z'n veel te gekke kleuren, als enige blanke tussenin 100den zwarten. 't was 'n soort vrijpodium, alle artiesten die 'n cd hebben kunnen zich er inschrijven en zo zingen ze dan allemaal 1 nummer mee met hun cd. echt te grappig cool!!

alleen de hoofd-groep, 'Elie Kammano en z'n groep' heeft life gespeelt. heerlijke regea en echt zalig goeie muzikanten. Maar t'is vooral de boodschap in ieder nummer, de woorden die ze al zingend en rappend overbrengen, het zingen met hun hart over de toestand hier, de afgelopen staking, de onvrijheid, de honger, het tekort aan water, de mankerende elektriciteit, de president die een leven leeft van 10.000mensen samen, de militairen die hun broers hebben doodgeschoten, de hoop, en het samen hebben laten horen van hun stem, het samen opgestaan zijn, mfafe. Het heeft me geraakt, meer dan welk verhaal dan ook.

De afrikanen hier dansen niet tijdens een festival, iedereen staat gewoon stil te kijken, alleen wanneer ze't echtecht goed vinden gaan ze dansen en roepen. Wanneer Elie Kammano begon met zn teksten van waarheid vanuit 't hart heb 'k meer dan ooit de emotie kunnen voelen, zien en beleven die er heerst tussen de jongeren, de guineanen, de mensen hier.
eerst werd het heel stil, iedereen luisterde aandachtig en gespannen, hart op open, en n opborreld enthousiasme van herkenning en zelfgevoel, steigend tot n uitbarsting van wild gemeend enthousiasme, elk voor zich gemeender en meebelevender dan ooit, omdat eindelijk de waarheid
niet meer wordt verzwegen. elk voor zich, gemeend vanuit hun eigen beleving van het povere leven hier, maar ook meer dan ik ooit eerder kunnen voelen heb, het samenhorigheidsgevoel, het samen gaan voor beter, het samen opstaan met de ogen gericht op de gouvernement en zn daden!

• 06 Mei 2007 - 10:52

Wendy:

Helaba,

klinkt allemaal fantastisch! Ik ben zo content voor je dat je dit allemaal kan beleven! 't Is echt iets voor jou! Geniet maar met volle teugen (maar zo te lezen, is da geen probleem :-)

• 06 Mei 2007 - 12:12

Papa:

Hallo Tini,
    Je zal hier veel moeten vertellen bij je thuiskomst! iedereen is razend benieuwd.
    Iedereen vraagt ons wanneer je terugkomt!
    en wij... wij verlangen reeds een heel klein beetje.
    Weet dat Rien ook thuiskomst op 15 juni!
    Terug eens alle 5 samen thuis! Dat word een lang vertelselke hoor!
    Doei,
    verzorg je goed lieve meid!
    Paps

• 06 Mei 2007 - 16:18

Grote Zus:

Inderdaad: Ivo gezien, hij vroeg wanneer je thuis kwam en hoe je het stelde. Frederik Torresan gezien, hij vroeg wanneer je thuiskwam en hoe je het stelt.

Ik ben er gerust in dat je je geen vreemde zult voelen als je thuis komt.

Danku voor de super uitheemse verjaardagswensen :)

• 06 Mei 2007 - 18:26

T.Nelly -Andrea:

Zeg lieve tini het stopt daar niet van nieuwe ervaringen. Geniet er maar van , want 3 juni komt naderbij!!!! De thuisploeg verlangt om je terug te zien. Wij zijn verleden week, bij jouw l.ma en pa thuis geweest samen met mémé,oma . Heerlijk weertje, maar vooral heerlijk bij de familie ! Het is altijd fijn bij jullie thuis ! Dag Tini tot later. Bye !

• 08 Mei 2007 - 07:00

Marjan :

dat tini,
    marjan hier (saxmarjan)
    ben hier vanmorgen op je site terechtgekomen en wauw!!!!!!
    klinkt super allemaal, wat je altijd wilde niet?
    ik ben natuurlijk zoals al de rest hier supernieuwsgierig naar vele verhalen, fotos en een djembédemonstratie wanneer je terug bent...
    geniet ervan
    live your life
    lieve groetjes uit den haag
    marjan

• 02 Januari 2010 - 15:24