back to basic - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Tini Verbrugghe - WaarBenJij.nu back to basic - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Tini Verbrugghe - WaarBenJij.nu

back to basic

Door: tini

Blijf op de hoogte en volg Tini

30 Maart 2007 | Guinea, Conakry

terug in Conakry, back in real africa.
Want na Europees-Dakar besef ik pas echt dat ik hier traditioneel-afrika beleef.

Het verschil is onvoorstelbaar groot. Op ALLE vlakken. En nu is het ook voor mij duidelijk geworden hoe Guinee een beetje in elkaar zit. Het verschil tussen de Senegaleese samenwerking met de blanken en de Guineese dictatuur(die het dus liever zonder Europese steun doet).

Dakar voelt heel stads aan , de mensen leven er in deftige huisjes tot kasten van villa's. De straten zijn proper, en de vuilnisbak begint er langzaamaan aan een bestaan in tegenstelling tot hier.
toeristisch sterk ontwikkeld in tegenstelling tot de zeldzame blanken die ik hier passeer. Een en al zand en strand, met heerlijk frisse wind in tegenstelling tot het constant in't lopend zweet staan hier. Europees-oversteigende prijzen tegenover het heerlijkgoedkope Conakry.
Maar waar ik het meeste van genoten heb is de kloof tussen zwart en blank die er veel kleiner voelt.
Ze zijn gewend om om te gaan met blanken, of misschien ist omdat ze Europeser zijn opgevoed. Alleen heb ik sterk het verschil kunnen voelen, ik ben er vaker vergeten dat ik de blanke tussen de zwarten was.

Ik heb er fantastische mensen ontmoet!!!!
vooral Fouiji en z'n gettho-vrienden, Babacar, en Mamoudou natuurlijk, hebben mn hart gestolen. I Love them!!!

Fouji voelde vanaf de eerste woorden als n eeuwenoude vriend aan ondanks hij 47 jaar is. Hij kraamt heerlijke gangstershit uit en spreekt geweldig cool Engels. Twas heerlijk om in't engels te kunnen praten, om eindelijk de vrijheid nog eens te hebben alles te kunnen zeggen en uit te leggen wat ik wil. Ook de vrienden van Fouji spraken allemaal wel een beetje Engels, en man wat heb ik er me heerlijk thuis kunnen voelen. Ook Tyrence ontmoet, een van Fouji's vrienden, opgegroeid in New York en op 15jarige leeftijd door zn vader, die er bij de verenigde naties werkt, terug gestuurd naar Senegal. Het is de eerste afrikaan die ik mocht ontmoeten die echt weet wat jazz is, en die er ook echt van houdt.

En dan Babs, Babacar,... vanaf't eerste beeld was ik verliefd op deze jongen. 22 jaar maar heerlijk kinds, freestyle, en kunstenaar tot in zn kleinste cellen. Een prachtige jongen met een mijlenverre uitsraling door z'n kracht, z'n smile en z'n gelukkigheid. Babs heeft als kind samen met Mamoudou over de straten van Dakar gedwaald, geslapen op karton op de meest gekke plaatsen en in leven gebleven dankzij de vuibakken & restaurantresten.
Allebij zijn ze van straat geraapt door Jean-Michelle, n fransman die de "L'association" heeft opgericht. Een organisatie die straatkinderen tot artiesten heeft grootgebracht in Dakar.

Zowel schilders (zoals Babacar) als dansers, dichters en acrobaten(zoals Mamoudou). tis ook met de L'association dat zowel Babs als Mamoudou als Assan, meerdere malen in Europa zijn geweest om spektakels van Jean-Michelle op te voeren, exposities te geven of stages te lopen.

ja en nogmaals...
de kracht van God is groot.

Ishallaw!!!!

Samen met Mamoudou heb ik dus een beetje Dakar rondgereisd met de carapieds(prachtig--versierde-met-Madonna-beplakte-minibusjes).
We hebben gejumped op verschillende stranden, heb op't puntje van Mamelle gestaan en heerlijk uitzicht op grootDakar gehad, hebben een over-heerlijk-kunstenaars-plaatsje/dorpje bezocht die me ongelofelijk aan het dromen heeft gebracht, 't eilandje Goree bezocht, ook 2 dagen M'Bour (een buitenwijk van Dakar maar vol met hotels), Senegalees jazzconcert gezien alhoewel er wel geen jazz is gespeelt, Sangban (Senegaleese Dundunba), en misschien wel het allerbelangrijkste, de wandelingen door de stad met verhalen, straatverhalen van overleven en zoeken naar hoop, en de kleine ontmoetingen met straatkinderen van vandaag.

Heel kort nog... Mamoudou is geboren in Burkina Faso, is op 11 jarige leeftijd helemaal alleen vertrokken, n hele dag gewandeld ipv naar school te gaan. terechtgekomen in Mali, na Mali in Senegal op straat geleefd en met de L'association tot artiest ontpopt, 6 jaar geleden naar Guinee vertrokken om bij circus Baobab te gaan en nu net n maand geleden terug naar Senegal vertrokken. Waar hij nu in contact staat met Canadese vrienden van Cirque du Monde om in juni voor n jaar naar Canada te vertrekken.
Speciale jongen met n gouden hart en enorme kennis, opzoek tussen de realiteit naar n uitweg tot zijn dromen, afrika verlaten en geld gaan verdienen, om dan terug te komen en hier zn echte dromen op te bouwen.

Ik kan nog uren blijven vertellen, want deze 15 dagen in Senegal hebben me meer geleerd dan gelijk welke 15 dagen in mijn voorbije leven denk ik, of zo voelt t nu dan toch.

Ik had zo graag nog 2 weken langer gebleven, maar jammergenoeg laat mijn budget het niet toe. Dus nu doet't wel n beetje pijn, Dakar achtergelaten te hebben, en de mensen te moeten missen.

Maar ben nu terug in Conakry, en met alles wat ik rijker ben geworden in Dakar ga ik nu met volle energie verder hier in Conakry.

Gisteren voor't eerst ballet Joliba in concert gezien om 'Salon Aia', grand-marche. tot de 9de april is't er nog feest dus dat zie ik helemaal zitten!!!

ik laat jullie,
geniet daar ook,

Liefs, tini

  • 30 Maart 2007 - 16:42

    Jasper Waeghe:

    hallo,
    hier in de ksj gaat alles zijn normale gangetje. Ik zie dat je je helemaal thuis voelt in het warme afrika.Ik wens je nog veel succes.

    tot deze zomer,

    Jasper

  • 30 Maart 2007 - 20:54

    Papa:

    ongelooooofelijk....
    ik verslind je teksten.......
    paps

  • 31 Maart 2007 - 15:15

    Mémé,t Nelly-andrea:

    Formidable ! Jij beleeft heel veel moois ! Op natuur-cultureel gebied maar volgens je schrijven ook sterke waarden vanuit de kracht en grootheid van het bestaan van God en van mensen van goede wil ! Prachtig ! wij zijn blij voor jou, beste Tini.
    Jouw verhalen delen wij mee met mémé van Avelgem. deze morgen belde ze ons op om je te laten weten dat er gisteren (30-03) een fietstocht was van jongeren in Avelgem . ze telde er 100 à 400 jongeren die eraan meededen. Het was voor een goed doel nl. voor de weesjes van Guinée. Die tocht heeft €3.000 opgebracht. Je ziet er zijn nog prachtige mensen en vooral de jeugd is veelbelovend ! Mémé hield eraan om je dat mede te delen. Zij denkt heel veel aan jou wij ook hoor, vooral t.Nelly. Ongelooflijk hoe zij gretig de berichtijes met mij meeleest. Mémé verlangt om je terug te zien. Een dikke zoen vanuit Avelgem en ook vanuit Mouscron .
    Het beste voor wat nog komen zal !
    mémé,t.Nelly - Andrea

  • 31 Maart 2007 - 19:06

    N.ivan:

    en ik die dacht Guinea-Senegel-Mauritanie...pff-Gibraltar.
    doe maar verder. Conakry-is-good-for-you.
    see you.

  • 31 Maart 2007 - 19:56

    Grote Zus:

    Dag zusje :) Heerlijk om eens minutenlang leesvoer te hebben! Bij elke zin die ik lees, stel ik me het levendig voor. Ik vraag me af hoeveel dat dan nog verschilt van wat jij allemaal écht voor je ogen ziet gebeuren.

    Je hebt er nu bijna 2/3 Afrika op zitten, en ik begin al heel nieuwsgierig te worden of mijn kleine jonge babyzusje nog meer uit Guinée terug zal komen als een jonge volwassen "Guinee"! (volgens Wikipedia betekent het "vrouw")

    Ik ben alleszins stikjaloers dat je Senegal gezien hebt :) Feest ze nu maar in Conakry, en als je je verveelt kun je altijd nóg een uitstapje doen. Naar buurland Ivoorkust bijvoorbeeld om een Winie-puppy te bezoeken! Ze heeft daar een zwartje zitten :)

    En oh ja, je hebt nog een maand de tijd om het volkslied van Guinée te leren spelen op djembé! Want ik heb de tekst al vanbuiten geleerd:

    Peuple d'Afrique!
    Le Passé historique!
    Que chante l'hymne de la Guinée fière et jeune
    Illustre epopée de nos frères
    Morts au champ d'honneur en libérant l'Afrique!
    Le peuple de Guinée prêchant l'unité
    Appelle l'Afrique.
    Liberté! C'est la voix d'un peuple
    Qui appelle tous ses frères a se retrouver.
    Liberté! C'est la voix d'un peuple
    Qui appelle tous ses frères de la grande Afrique.
    Bâtissons l'unité africaine dans l'indépendance retrouvée.


    Warme knuffel, x


  • 02 April 2007 - 17:37

    Linde:

    Hey Tini!

    Vandaag was het hier prachtig weer (allé, naar Belgische maatstaven dan hé) en ik kon eindelijk mijn hangmat die ik uit Thailand had meegebracht uittesten. De hele namiddag in het zonnetje in men hangmatje liggen slapen met als resultaat... lekker verbrande kop... tjah...
    Maar eigenlijk vind ik het niet erg want het geeft me een lekker vakantiegevoel!
    En ik kom nog meer in vakantiestemming als ik al je wilde verhalen lees! Manman, wat heb ik zin om die studieboeken weg te smijten, mijn rugzakje te pakken (en men lief bij de arm te nemen) en de wijde wereld in te trekken... Er is gewoon nog zoveel te ontdekken!
    Weet je nog Tini dat we er altijd van droomden om samen naar een ver land te trekken? (was het niet zuid-amerika waar we naar toe wilden?)
    We zijn dan misschien niet samen op reis maar we maken onze droom toch voor een groot deel waar denk ik...
    Geniet er nog maar van en blijf schrijven!
    Groetjes

    Linde

  • 02 April 2007 - 19:56

    Mémé -tt N.a:

    correctie: het was geen fietstocht, maar wel lopen voor het goede doel . Ik had het verkeerd begrepen ! sory ! Daaaaaaag, en welke reis, voorzie je nog ? van ons 3tjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guinea, Conakry

Mijn eerste reis

Conakry, Guinee.

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2007

Kindia-high

30 April 2007

rasta-culture!!

28 April 2007

vervolg

28 April 2007

Tabily

16 April 2007

poging tot freetown MISLUKT
Tini

Conakry, Guinee.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 36588

Voorgaande reizen:

01 Februari 2007 - 03 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: